Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye-İtalya arasında gerçekleşen 10 bininci Ro-Ro seferini kutladı. Türkiye'nin tarih boyunca Asya, Avrupa ve Afrika'nın kesişim noktasında yer aldığını ve İstanbul ile Çanakkale boğazlarının kontrolünü elinde bulundurarak stratejik bir konuma sahip olduğunu vurguladı. Bu konum, Akdeniz ve Karadeniz havzalarındaki ülkelerin deniz ulaşımı ve uluslararası ticaret faaliyetleri için Türkiye'yi kritik bir geçiş noktası haline getiriyor. Ülkemizin jeopolitik önemi, ekonomik ve politik dengeler üzerinde belirleyici bir etkiye sahip. Dünya yük taşımacılığının büyük bir kısmının deniz yoluyla gerçekleştiğini hatırlatan Bakan, Türkiye'nin denizcilik sektöründeki gelişimini de paylaştı. Türk sahipli filonun kapasitesinin 2002 yılından bu yana önemli ölçüde arttığını ve dünya sıralamasında yükseldiğini belirtti.

Türkiye'nin Denizcilik Sektöründeki Yükselişi

Geçen yıl limanlarda elleçlenen yük miktarının 531 milyon tonu aştığını ve konteyner miktarının da 13 milyon TEU'yu geçtiğini belirten Bakan Uraloğlu, denizcilik sektörünün büyümesini vurguladı. Tekirdağ, Ambarlı, Kocaeli ve Mersin'deki konteyner limanlarının dünya sıralamasında üst sıralarda yer alması, Türkiye'nin küresel alanda güçlü bir konuma sahip olduğunu gösteriyor. Liman kapasitesindeki artış ve yük miktarındaki artış, Türkiye'nin denizcilik alanında elde ettiği başarıyı kanıtlıyor. Ocak-Nisan döneminde limanlarda elleçlenen yük miktarı 181 milyon tona ulaşırken, konteyner miktarı da 4 milyon 451 bin TEU oldu. Bu rakamlar, Türkiye'nin denizcilik sektöründeki istikrarlı büyümesini ortaya koyuyor. Bununla birlikte, Türkiye dış ticaret taşımalarının yüzde 86'sını deniz yoluyla gerçekleştiriyor.

Ro-Ro Taşımacılığının Önemi

Bakan Uraloğlu, Ro-Ro taşımacılığının önemine dikkat çekerek, Türkiye'nin coğrafi konumunun bu taşımacılık türü için büyük avantaj sağladığını belirtti. Avrupa, Ege, Karadeniz ve Marmara denizlerinin elverişli coğrafi yapısı, Ro-Ro taşımacılığını daha cazip hale getiriyor. AB'nin Marco Polo programlarının da sektöre destek sağladığını vurguladı. Türkiye'nin kombine taşımacılığın fırsatlarını en iyi şekilde kullandığını ve Ro-Ro hatlarını genişletmek için teşviklerden faydalandığını söyledi. 2022 yılında yürürlüğe koyulan yönetmelikle yeni Ro-Ro hatlarına ve kapasite artışlarına destek sağlandığını açıkladı. Bu destekler, hem Türk bayraklı gemilere hem de diğer bayraklı gemilere veriliyor. Bu teşvikler ile kılavuzluk ve römorkaj ücretleri de karşılanıyor.

Türkiye'nin Ro-Ro Hatları ve Gelecek Planları

Türkiye'den Avrupa'ya, Akdeniz'e ve Karadeniz'e uzanan toplam 28 Ro-Ro hattı bulunuyor. Bu hatlar ile Avrupa'nın önemli limanlarına ulaşım sağlanıyor. Avrupa taşımalarının büyük bir kısmının İtalya hattında gerçekleştiğini ve bu hattın 10 bininci seferinin kutlandığını belirtti. Bakan Uraloğlu, Ro-Ro taşımacılığının kara yolu taşımacılığına alternatif bir güzergah sunarak maliyetleri düşürdüğünü ve çevre dostu bir yaklaşım sağladığını vurguladı. Rusya-Ukrayna savaşı nedeniyle yaşanan belirsizliklere rağmen, yeni destinasyonlar için görüşmelerin devam ettiğini ve gelecekte yeni hatların eklenmesinin beklendiğini dile getirdi. Türkiye'nin denizcilik sektöründe daha da büyümeyi ve dünya liderleri arasına girmeyi hedeflediği vurgulandı.