Ticaret Bakanı Ömer Bolat, Küresel Ulaştırma Koridorları Forumu'nda yaptığı konuşmada, ulaştırma ve lojistiğin ticaret için olmazsa olmaz olduğunu vurguladı. Dünya ekonomisinin hızlı büyümesi ve gelişmesiyle birlikte taşımacılık sektörünün öneminin de arttığını belirten Bolat, COVID-19 pandemisi ve Rusya-Ukrayna savaşı gibi olayların lojistik ve ulaştırmanın küresel ekonomi üzerindeki etkisini gözler önüne serdiğini söyledi. Üretimin, yatırımın ve ticaretin birbirine bağlı olduğunu ve lojistik sektörünün bu döngüde hayati bir rol oynadığını belirtti. Satılmayan üretimin değerinin sıfır olduğunu, hatta eksi olduğunu çünkü üretim maliyetlerinin karşılanamadığını ifade etti. Bolat, uluslararası ticaretin sorunsuz işlemesi için gümrük düzenlemeleri, ithalat-ihracat rejimleri, serbest bölgeler, transit merkezleri, antrepolar ve uluslararası anlaşmaların önemine dikkat çekti. Zamana ve maliyete duyarlı olan bu süreçte, kara, deniz, demir ve hava yolu ulaşımı iyileştirmelerinin hayati önem taşıdığını vurguladı.

Hayati Doğal ve Yapay Koridorlar

Bolat, Malakka Boğazı, Süveyş Kanalı, Babülmendep Boğazı, Çanakkale ve İstanbul Boğazı, Bering Boğazı ve Panama Kanalı gibi doğal ulaştırma koridorlarının küresel ticaret için önemine değindi. Bu koridorlardaki aksaklıkların dünya ekonomisini ciddi şekilde etkileyebileceğini belirterek, Kanal İstanbul projesinin önemini vurguladı. Karadeniz'deki 7 ülke ve Türkiye'nin 1500 kilometrelik sahil şeridinin ticareti için yeni ulaşım koridorlarının geliştirilmesinin gerekliliğinden bahsetti. Jeopolitik gerilimlerin ve sıcak savaşların ulaşım ve lojistik sektörünü daha da kritik hale getirdiğini sözlerine ekledi.

Türkiye'nin Ulaşım ve Altyapı Yatırımları

Türkiye'nin coğrafi konumunun, Avrupa, Asya, Afrika ve Ortadoğu arasında bir kavşak noktası olduğunu belirten Bolat, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın göreve geldiği son 22 yılda ulaştırma ve altyapıya yaklaşık 300 milyar dolarlık yatırım yapıldığını açıkladı. Bu yatırımların büyük bir kısmının özel sektör finansmanı ve kamu-özel sektör iş birliği modelleriyle gerçekleştirildiğini, böylece devlet bütçesine yük bindirilmediğini vurguladı. Bu yatırımlar sayesinde milli gelirin önemli ölçüde arttığını ve kişi başına milli gelirin yükseldiğini belirtti.

Türkiye Yüzyılı: Ulaştırmanın Yüzyılı

Bakan Bolat, yapılan altyapı yatırımları olmasaydı, milli gelirin ve kişi başına milli gelirin bu denli artmasının mümkün olmayacağını belirtti. Hükümet olarak "Türkiye Yüzyılı"nı ulaştırma ve lojistiğin yüzyılı olarak gördüklerini ifade ederek, komşu ülkelerle ulaşım anlaşmaları yapmanın ve ortaya çıkabilecek sorunları çözmek için iş birliği içinde olmanın önemini vurguladı. Uluslararası anlaşmaların ve küresel teşkilatların düzenlemelerine uymanın da büyük önem taşıdığını ekledi.